.: Dengan Menyebut Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :.
Lilypie
Laman Blog iMan ini aku buat sebab senang nak asingkan post aku dan dia. Nanti bercampur pening kepala. Apapun aku masih lagi membina laman anak aku ni. But post seperti biasa kalau ada eh. Yang penting banyak lagi gambar atau cerita tentang iMan kat sini nanti.

Wednesday, July 1, 2009

Hari kedua di HSAJB yang penuh cabaran!


Ahad, 31 May 2009.

Terlebih dahulu terima kasih pada ahli keluarga di atas komen untuk post yang sebelum ni. Juga pada Cik Long. Terima Kasih di atas nasihat dan doa kalian. InsyaAllah tak lama lagi!

Hari kedua di Hospital yang ceria!

Pagi-pagi lagi ayah dah call. Tanya apa perkembangan. Aku jawab tak tau sebab aku tak call lagi wife. Sorry ayah. So lepas sembahyang aku call wife. Dia kata masih 1cm bukak. Hmmm...lambat lak. Sebenarnya aku tidur nyenyak malam tadi. Penat kot. Melayan si Kapten Tukut jap berbual. Dia sibuk cerita wifenya dah bersalin semalam. Kitaorang memang BUDDY..Jadi dia nak anak kami pun lahir sama tarikh. Tapi wife dia dah bersalin dulu. Takpela Tukut..janji sebaya. MACAM KITA!

Aku sampai hospital pukul 11.00am. issshhh lambat lagi ni nak waktu melawat. Lupa lak, sebelum tu wife pesan bawa bubur sebab sarapan tak best! (Hmmm aku tak nak komen bebanyak pasal 'makanan' kat sini. Nanti kena saman!) So aku singgah kat ZZ Restoran. Sekali bubur takde plak.Aku belikan nasi lemak ayam dan air milo. Oh ya air mineral pun kena beli.

IKLAN: GAMBAR-GAMBAR POYO DALAM KERETA SEMENTARA MENUNGGU WAKTU MELAWAT (takde kejelah tu!)




Dalam menunggu waktu melawat lagi satu jam setengah, wife call bagitau aku ble naik. Ambil Pas Pelawat kat bawah. Aku pun dengan yakinnya berjalan menuju ke bangunan semalam (dekat area Bilik Saringan...sekali salah tempat la. Hehehe rupanya kena masuk ikut pintu depan. Dekat ngan bahagian pendaftaran. Ooohh aku tau tempat tu. Lepas ambil Pas Pelawat aku dihujani pelbagai memori dulu..

1. Dulu aku pernah berdiri sama-sama ayah di kaunter Guard tu. Aku ingat lagi masa tu aku nak kena operate hidung. Tak silap aku dalam 12 tahun dulu. Lama tu! Ayah tanya pendapat guard tu nak masuk wad mana yang bagus.Ayah kakitangan kerajaan, jadi ble ambil first klass. Sekali Guard tu cakap apa tau???

"WAD SATU DEKAT NGAN BILIK MAYAT!"
Perrgghh terus seram bulu tengkuk aku. Tak jadi! ambil wad lain. Hehehe

2. Masa umur 12 tahun (lebih kurang la) aku pernah tertinggal dalam lif. Masa tu aku dengan mak. Dalam tu ada dalam 4,5 orang. Bila sampai bawah aku terlepas tangan ngan mak. Mak dah terkeluar sebab orang tolak dan masa yang sama bersesak masuk. Aku terpaku. Apa lagi menangislaa!!! hahahaha. Nasib baik mak aku sempat jerit. tak silap aku ada orang yang perasan dan hantar aku ke bwah balik.


Sebenarnya banyak lagi. Tapi motif aku nak cite pasal wife. Merapu plak cite pasal diri sendiri. Sowiiiiii!

Aku sebenarnya ada plan. Dah hobi suka ambil gambar dan video. Aku buat ambush (kira macam terjah la) Aku masukkan handycam aku dalam sarung dan biarkan on serta 'in record status'. Start daripada pintu masuk aku dah buat macam tu. Konon-konon nak rakam suasana dalm wad. Poyo je bila aku buat selamba pegang macam takde apa-apa berlaku. Tak pastilah dapat view cantik ke tak masa tu.Hehehe lawak!

Bila aku nampak je wife, hati rasa sayu sebab apa? Aku pun tak tau. Kesian pun ada..gembira pun ada. Aku terus bukakan nasi lemak dan bagi dia makan. Tangan terus usap perut yang besar. Comel! Katanya masih takde apa-apa lagi. Perbualan pagi ni cukup ringkas. Banyak cerita pasal kesakitan dia. Yelah dah nak dekatkan. Sekali rupanya salah kira due date.

Ingatkan 11hb Jun 2009..RUPANYA 9HB JUN 2OO9. Maknanya tinggal 9 hari lagi lah!!! issshhh dah dekat.

Tengah syok berbual Guard masuk dan suruh aku keluar kerana sepatutnya sekejap je. Waktu melawat 12.30pm - 2.00pm. Tapi aku masuk 11.15am. Kelonggaran hanya diberi untuk menghantar barang dan emergency sahaja. Eleh...belasah guard ni kang baru dia tau. Aku keluar dan berjanji akan datang balik pukul 12.30pm. Ala tak lama..lagi setengah jam je. Turun bawah aku layan CD. Sempatlah 'berdengkur' jap. Penat!

Kesian dia. B sayang kat Syg!

12.30pm aku masuk semula. Wife ajak turun bawah beli makanan. Sambil tu ble jalan-jalan. Boring katanya. Kami turun ke bawah dan aku belikan dia Jus Mangga dan roti. Aku juga tak terkecuali. Tapi tau tak jus mangga dia yang ni harga sampai RM3.70 satu. Cekik darah betul! Sampai atas makanan dah dihidangkan. Sekali aku pun lapar jugak. Hahaha dengan muka tak malu aku habiskan nasi lemak yang aku belikan tadi (dia tak habis makanlah) dan wife makan makanan hospital. Bolehla..Alhamdulillah. Malu je ek. Aku rasa aku sorang yang dok melantak kat dalam wad tu. Biarlah...janji aku kenyang. Daripada membazirkan!

Inilah air yang mahal. Baik aku order jus kat warung mamak. Lagi murah!

Lepas makan aku berbual2. Tapi ada satu request daripada wife. Kelakar pun ada. Nak tau tak apa dia?

"B, nanti bawak buku matematik eh"

Dah..nape pulak ni. Buang tebiat ke?


"Boringla..nak yang bole buat kira2. Nanti Iman pandai matematik!", katanya lagi.

Aku macam pelik. Risau pun ada. Nape plak ni. Satu pendapat lain wife aku memang pakar Matematik! Aku tak boleh sangkal. Dia memang hebat bab nombor-nombor ni. Janganlah tipu dia. Otak dia cepat mengira. Tak macam aku. Lebih guna otak kanan. Aku rasa mungkin dia boring dan itu sahaja yang boleh membuatkan dia rileks. Heheheh. Aku call Kak Long minta dia bawa buku Atie dan buku tulis. Alah..ambik je buku yang lama-lama. Kak Long pun ketawa bila dapat tau. Tapi aku rasa dia lebih faham kerana itulah ADIKNYA!

Masa hampir tamat. Aku keluar dan terus ke kereta. Kebetulan berjumpa dengan kenalan lama yang agak alim2 la. Dia nasihatkan aku buat sendiri air untuk memudahkan wife bersalin. Lalu aku yang kebetulan memang nak ke Masjid Sultan Abu Bakar teruskan niat tu. Hari terlampau panas. Aduhhh..tak tahan. Hitamlah kulit i!

Tempat Mawi dan Ekin berarak masa kahwin dulu

Masjid Sultan Abu Bakar. Allahukbar!

Solat Zuhur ku lakukan. Sesudah itu disusuli solat hajat memohon hajat yang terpendam di dalam hati. Selepas itu aku bacakan Yaasin diikuti air mineral yang kuletak di hadapan. Doa dan tawakal aku panjatkan kepadaNya yang Maha Pemberi Rezeki. Dimulakan dengan memaafkan isteriku dari hujung rambut hingga hujung kaki dan menghalalkan segalanya. Sayang..0-0!

Selepas itu aku bertolak ke Hospital semula kerana waktu melawat 4.30pm hampir tiba. Itulah kerja aku. Berat hati aku untuk jalan-jalan jauh dan balik kerana sayangnya pada isteri tercinta. Takut ada apa-apa berlaku dan yang penting aku tak nak dia bersalin seorang diri. Aku nak teman dia di dalam bilik bersalin. InsyaAllah. Aku dah bersedia!

Sampai je..mak mertua, abang Yus dan Kak Long serta anak-anaknya dah sampai. Mereka bawa nasi, sup dan nasi lemak. TERIMA KASIH MAK KERANA SUDI DATANG.Aku tengok mata mak. Aku tau dia risau. Takpe..'ABANG ADA!'

Aku tengok buku Matematik Tingkatan 1 dah ada atas meja beserta alat tulis. Aku hanya tersenyum!

Dalam masa tu mata aku melihat beberapa orang perempuan yang mengandung berjalan-jalan mengelilingi katil yang ada di tengah-tengah. Terpusing-pusing. Macam berlumba pulak.Hehehe. Aku galakkan isteri untuk turut serta..Dia kata nantilah. Aku dah agak jawapan tu. Pada masa yang sama wife beritahu yang tadi guard datang sound wife aku supaya beritahu suami kat dalam wad tak boleh ambil gambar. Ada orang mengadu tak selesa.

BUKAN AKU AMBIL GAMBAR KAU LAH MINAH! AKU AMBIK GAMBAR BINI AKU!!!!!!!

Geram aku dengar. Kalau aku ada memang aku ajak guard tu bergambar sekali. Jeleslah tu suami bini aku datang dan ambil gambar.(akulah tu!) suami dia tak buat. Masa kat dalam ni memang ke mana-mana aku jalan ngan wife, aku sentiasa pegang tangannya yang aku tengok suami lain tak buat. Bestkan??? Aku sayang wife aku. Korang suruh la laki korang pegang gak. Its a spiritual theraphy. Aku kan Pscyho!

Seperti yang aku agak. Jalan kat Wong Ah Fook depan City Square tak jem. Satu pemandangan luar biasa bagi Hari Ahad sebab ada JOM HEBOH kat Danga Bay.

Status hari kedua : Bukaan masih 1cm. Darah keluar sedikit-sedikit. Air ketuban tak pecah lagi. Kontraksi datang setiap setengah jam sekali. Kadang-kadang 45 minit sekali. EMosi wife masih terkawal sebab aku suka buat lawak untuk hiburkan hatinya. Rawatan spitirual dan mental. fffuuuhhh aku sembur ayat sikit kat dia. Senyum je!

Malam hampir tiba. Aku dah pikir nak tidur mana. Sian kan aku. Rumah jauh dengan hospital. Nanti tak sempat. Pulak tu malam ni ada Konsert Jom Heboh. Sure jalan jem! Setelah mencium isteriku yang statusnya masih sama. Cuma kontraksi semakin kerap. Aku pulang dan memandu perlahan. Mana nak pergi ni ek? issshh sedih lak aku. Nasib baik wife aku baca ni selepas dia keluar. Kalau sekarang dia baca mau menangis kesian kat aku.( hehehe..ye ke? ) Selawat 3 kali dan aku putuskan untuk balik ke Rumah di Skudai melalui Jalan Tebrau tembus di Angsana. Bijakkan?? Jem biasa je. Taklah teruk. Dalam pukul 9.00 malam aku sampai rumah. Allahuakbar..letihnya. Satu hari di hospital. Macamana wife aku sekarang ni.

Sampai rumah basuh baju dan update blog.

'Azam..tidurlah.Esok kau nak jalankan tanggungjawab kau sebagai suami lagi. Melawat isteri dan gembirakan hatinya.'

ZZZZzzzzzzzzzzzzzzzz





0 comments: